کنترل گرسنگی

مدیریت تصمیمات تغذیه ای هنگامیکه فردی به دیابت مبتلا می شود شامل آموزش صحیح کنترل گرسنگی است زیرا چگونگی کنترل گرسنگی می تواند بر وزن، مقدار قند خون وسلامت کلی بدن بیمار تأثیر گذارد.

اینکه بیمار بیاموزد نیازهای واقعی بدنش کدامند وبتوانید گرسنگی واقعی را تشخیص دهد (گاهی مصرف مواد غذایی به دلیل استرس، خشم یا احساسات انجام می شود) زمان می برد اما توصیه های زیر می تواند به شما در کنترل گرسنگی ومدیریت آن کمک کند:

·        پیشگیری

به گفته دکتر SoojiRughمتخصص چاقی و بنیانگذار GreenLite Medicineبرای کنترل گرسنگی قدم اول جلوگیری از ایجاد گرسنگی است. او می گوید: گرسنگی کم یا شدید شما را تحریک به خوردن غذا می کند، Rughتوضیح می دهد که بهتر است قبل از احساس گرسنگی مقداری مواد غذایی مناسب بخورید تا از گرسنگی شدید جلوگیری کرده و مانع از پرخوری شما شود.

برای بیماران دیابتی غذا خوردن بر اساس برنامه و بصورت منظم به دو دلیل بسیار اهمیت دارد: اول اینکه جلوگیری از گرسنگی و دوم پایدار نگه داشتن مقدار قند خون.

دکتر Rughپیشنهاد می کند هر 3 تا 4 ساعت یا هر گاه احساس نیازبه خوردن غذا می کنید قبل از اینکه گرسنه شوید مقداری غذا بخورید، این کار به شما درثابت نگه داشتن مقدار قندخون به شما کمک می کند.

چربیهای سالم نظیر چربیهایی که درآووکادو، مغزهای مغذی و روغن های آلی یافت می شود، همراه با پروتئین های کم چرب می توانند به سیر شدن شما کمک کنند. خوردن  مقادیر زیادی مواد حاوی کربوهیدرات موجب افزایش میل شما به خوردن غذا می شود بنابراین باید بطور صحیح بر مقدار مصرف کربوهیدراتها نظارت کنید.

·        مانیتورینگ قند خون

اگر بر مقدار قند خون خود نظارت صحیحی داشته باشید کنترل گرسنگی برای شما آسان می گردد. افزایش وکاهش مقدار قند خون خود را یادداشت کرده و به این ترتیب می توانید دفعات و مقدار مورد نیاز غذا خوردن خود را به منظور کنترل گرسنگی و جلوگیری از تأثیر کاهش قند خون در پرخوری تنظیم کنید. زمانیکه قندخون شما افت می کند هر چه سریع تر بتوانید قندخون خود را به حالت طبیعی برگردانید  میل شما به خوردن غذا کاهش می یابد.

فاکتور شکر

از آنجائیکه به طور معمول گرسنگی نتیجه ی هیپوگلایسمی است. بالا بردن قندخون پس از افت قند با مصرف چند قرص گلوکز یا یک اسنک که حاوی 15 تا 20 گرم کربوهیدرات ساده باشد می تواند تمایل شما را به خوردن مواد قندی کاهش دهد.

با این حال قبل از مصرف مواد قندی مطمئن شوید که درمعرض هیپوگلایسمی هستید یا دچار هیپوگلایسمی شده اید.

در مورد  مصرف مواد غذایی که با شیرین کننده های جایگزین – طبیعی ومصنوعی- تهیه شده اند محتاط باشید  برخی تحقیقات نشان می دهد که جایگزین های قند می توانند سبب تداخل درعلایم سیری شده وسبب گرسنگی بیشتر شما گردند.

منبع:

 www.informationaboutdiabetes.com